22/10/03
12:39 - John K. Christiansen
Hi
24/10/03
10:46 - Lisbeth Munkager
martin, er du mon her?
10:47 - Lisbeth Munkager
næ, så vender jeg tilbage 11.30
11:26 - Madeleine Wirenfeldt
Kære Alle på chatten, efter at have læst Johns kritik fremgår det tydeligt for mig at vi skal fokusere vores problemstilling næstsidste side: vil vi fokusere processen om at forankre videnregnskabet via IT eller skal vi gå efter læreprocessen? på den ene side er det to sider af samme sag men jeg oplever alligevel at når vi snakker sammen er det processen i læringen og videnregnsakbet er mere et eksempel i en udaf mange mål som en organisation har... Så skal vi gå efter processen og holde videnregnskabet som et eksempel men nedtone selve regnskabet. Det har vi jo egentlig leget med på 1. semester og kan trække på erfaringerne der.
11:30 - Madeleine Wirenfeldt
hej marianne
11:31 - Madeleine Wirenfeldt
hej john
11:32 - Marianne Blaedel Karlshoej (Re: 11:30 - Madeleine Wirenfeldt 'hej marianne...')
Hej Madeleine
På baggrund af John og Lars tilbagemeldinger har jeg skrevet følgende refleksion - jeg vil lægge ind på bloggen:Bloggen her er primært tænkt som Marco Polos tredje øje – en metarefleksion på vores proces i semestret. Vi lægger individuelle læringspunkter og refleksioner op og håber vi når at få gjort bloggen levende i den sidste uge vi har – så vi kan uddrage læringspunkter fra MarcoPolos tredje øje til eksamen.
Det er vores ambition at bloggen skal have en identitet som understøttes af opsætningen og gør det overskueligt for brugere, hvad ’meningen’ er.
Derfor lægger vi en introduktion til vores kontekst ind og forestiller os at vi fortløbende lægger ’resultater’ og ’produkter’ fra vores arbejdsproces ind som en digital portefolio for vores opga-ve.
På denne måde bliver bloggen vores eksperimentarium, selv om vi sideløbende afprøver krea-tivitets- og samarbejdsfremmende systemer perspektivereret af vores narrativ og teoretiske ramme.
I den parallelle arbejdsproces bruger vi de virtuelle rum på Sitescape og Interwise.
Refleksioner og læringspunkter herfra vil også komme op på bloggen.
Vi inviterer udover MMD holdet, coaches og evt. andre fra vores virksomhedskontekster og samarbejdsflader til at kigge med og kommentere. Det er klart – tiden taget i betragtning – ikke en ægte on-going proces, men mon ikke vi alligevel kan trække nogle spor?
11:32 - John K. Christiansen (Re: 11:31 - Madeleine Wirenfeldt 'hej john...')
hej Madeleine - godt at min feedback er forstået - og ikke mis-forstået
11:33 - Madeleine Wirenfeldt
john, kan du give os en mere klar retning på problemformuleringen
11:34 - John K. Christiansen (Re: 11:32 - Marianne Blaedel Karlshoej 'Hej Madeleine...')
Det ser flot ud - og ambtiøst - kan I nå alt det?
11:34 - Lars Ginnerup
I har lagt flot op, og mangler nu bare at lægge til Kaj?
11:34 - John K. Christiansen (Re: 11:33 - Madeleine Wirenfeldt 'john, kan du give os en mere klar retning ...')
AV - det er svært - jeg finder den lige frem her
11:35 - Madeleine Wirenfeldt
det finder vi udaf på søndag, hvoe vi alle ses. Kan I hjælpe med at skære kagen ned i stedet for sige at det er formeget
11:35 - Marianne Blaedel Karlshoej (Re: 11:34 - John K. Christiansen 'Det ser flot ud - og ambtiøst - kan I...')
Det er vi faktisk igang med -
vi står nu og skal have taget hul på procesdesignet
11:36 - Lars Ginnerup
Jeg synes som skrevet til jer i morges IKKE, at I skal bruge tid på opsætning af bloggen-. Procesdesign derimod er vel, hvad der tiltrænges. Det kunne være produktet af jeres refleksionsproces.
11:36 - John K. Christiansen (Re: 11:33 - Madeleine Wirenfeldt 'john, kan du give os en mere klar retning ...')
I lægger meget stort ud med at undersøge forandkringen af videnregnsskaber i organisationen - kan det blive mere specifikt?
11:36 - Marianne Blaedel Karlshoej (Re: 11:36 - Lars Ginnerup 'Jeg synes som skrevet til jer i morges IKKE, at...')
Hvad mener du med opsætning af bloggen - i forhold til det indlæg jeg startede med?
11:37 - Madeleine Wirenfeldt
Dermed lægger du op til ar det er læreprocessen og ikke så meget videnregnskabet vi skal koncentrere os om eller ?
11:38 - Martin Aabak (Re: 11:26 - Madeleine Wirenfeldt 'Kære Alle på chatten, efter at have læst Johns kritik...')
Hej Alle, jeg bryder ind et tilfældigt sted tror jeg, men anyway. Jeg er eing med Medeleine - at vi konceterer os om at gå efter processen og holde videnregnskabet som et eksempel men nedtone selve regnskabet.
11:38 - Madeleine Wirenfeldt
sig noget lars og john ha ha
11:39 - Lars Ginnerup
Med procesdesign mener jeg, at I kan fremlægge guidelines for, hvordan man kan speede processen med at lave et videnregnskab op vha. collaboration systems. Videnregnskaber tager megen tid at lave, men I ved jo, hvad det går ud på.
11:39 - John K. Christiansen (Re: 11:35 - Madeleine Wirenfeldt 'det finder vi udaf ndag, hvoe vi alle ses....')
Altså - konkret - tager i fat på alæle de tre områder - konsulenterne - strategi på rejsen og opdagelser?(hvis ja, så skal der nok fravælges en del emner under hver af de tre - jeg ved ikke hvad i har lavet på dem pt, derfor er det svært at vælge for jer!!
11:40 - John K. Christiansen (Re: 11:38 - Martin Aabak 'Hej Alle, jeg bryder ind et tilldigt sted tror jeg,...')
Ja, brug VR som et eksempel på et område hvor I mener at kunne gøre en forskel -
11:40 - Lars Ginnerup
Jeg er enig med John. Sprogligt er jere oplæg meget tilfredsstillende som narativ osv. Måske skal I vælge at forfølge konsulenternes mulighed for at diske op med et proesdesign?
11:41 - Lisbeth Munkager (Re: 11:36 - Lars Ginnerup 'Jeg synes som skrevet til jer i morges IKKE, at...')
Jeg er enig med Lars at en opsamling på den proces vi selv har været igennem, reflektioner over hvordan og hvad det har gjort ved os at spadsere rundt i de refelksive responsive systemer, hvad har virket åbnende og hvornår har vi haft brug for ramme/styring. Mariannes siidste opsamling synes jeg er et meget godt bud på, vores bevægelse fra stor åbenhed til mere struktur
11:41 - Madeleine Wirenfeldt
Jeg læser at I prioriterer vores 1 afsnit mest på sidste side
11:42 - John K. Christiansen (Re: 11:40 - Lars Ginnerup 'Jeg er enig med John. Sprogligt er jere opg meget...')
Under "strategi på rejsen" er der mange interessante ting på banen, Weick Stacey, Nonaka - måske kunne man vælge et hovedsynspunkt her - eller sætte en i gruppen til at lave en historie hvor de alle tre inddrages - bare for at teste om de har noget at sige hinanden
11:42 - Lars Ginnerup
Til Marianne. Dit tidligere indlæg er alt for langt og kompliceret til dette medium, og jeg mener også, at du tager for meget for givet, da der kun er få dage tilbage inden aflevering.
11:42 - Marianne Blaedel Karlshoej (Re: 11:38 - Martin Aabak 'Hej Alle, jeg bryder ind et tilfældigt sted tror jeg,...')
Hej Martin -velkommen til
Jet tænker at vi kan gribe fat i læreprocessen omkring vidensregnskabet. Hvis vi går ind i narrativet er vores opgave som konsulenter nu at tage et møde, hvor vi lægger et procesdesign op. Hvilke processer kan vi anbefale, hvilke milepåle, hvílke spilleregler for processen. Hvilken rollefordeling osv. Vi kan bruge guidelines for vidensregnskaber og udforske 'man' i dem. Hvem er man og perspektivere til Stacey som vi skriver i midvejsrapporten
11:42 - Lars Ginnerup
Interessant gået, Marianne
11:43 - Martin Aabak (Re: 11:40 - Lars Ginnerup 'Jeg er enig med John. Sprogligt er jere oplæg meget...')
Chatten ligger lidt skidt ift et internt møde - men jeg vil prøve at følge med så godt som muligt. Måske er jeg nød til at gå lidt ind og ud af rummet?! Vi får de
Det er da tanken som jeg har forstået gruppen sidste diskussion på dette punkt - det er konsulenterne der skal beskrive designet og der er her medarbejderen i narrativet spiller en central rolle i processen - hvordan virker konsulenterne forslag og initiativer på implementering af videnregnskabet og hvordan inddrages de og deres vidensgrundlag bedst muligt. i dette arbejde
11:43 - John K. Christiansen (Re: 11:41 - Madeleine Wirenfeldt 'Jeg ser at I prioriterer vores 1 afsnit mest ...')
Måske har du ret - men også på sidste side rejses der flere spørgsmål - kan I vælge et af dem som det primære - som I vil fokusere på?
11:44 - Lars Ginnerup
På sidste årgang arbejdede grupperne i langt højere grad med rollefordeling, selv om det giver en uegal karakter af det skrevne produkt. Dvs. at ogen tog sig af noget, andre af nadet. Men I virker som en storfamilie åp Christiania, hvor ale skal deltage i alle belsutninger eler hvad?
11:44 - Marianne Blaedel Karlshoej (Re: 11:42 - Lars Ginnerup 'Til Marianne. Dit tidligere indlæg er alt for langt og...')
Det er ok - indlægger er sikkert for langt - det kommer på bloggen, jeg er bare ikke så nervøs for at vi ikke når det som du er.
11:45 - Lars Ginnerup
Kære Madeleine, vi kan netop ikk vælge for jer. Det eren poite i coaching, at ansvarlighed forudsætter, ta man selv foretager et valg.
11:45 - John K. Christiansen
Lidt arbejdsdeling - for at få skrevet noget ud - og teste hvad der er hot and not - ville være en metode lige NU
11:45 - Marianne Blaedel Karlshoej (Re: 11:44 - Lars Ginnerup 'På sidste årgang arbejdede grupperne i langt højere grad med...')
Vores helt klare spændende måde at samarbejde på - med stort improvisationsfelt. En svaghed vi har været helige at vende til en styrke indtil videre
11:45 - Madeleine Wirenfeldt
et fokus punkt i videnregnskabet er vel at bygge en fælles metafor op for organisationen derfor føles Weick rigtig og de andre mere som oplæg til vidensdaling og kreativitet af ny viden
11:46 - Madeleine Wirenfeldt
den gik desværre ikke æv
11:46 - Lars Ginnerup
OK OK
11:46 - Lars Ginnerup
Madeleine, du er for hurtig ved væven!
11:46 - Madeleine Wirenfeldt
til lars, den gik desværre ikke æv
11:47 - Lisbeth Munkager
enig endvidere har vi en glimrende arbejdsfordeling og selv på Christiania sker der spændende ting
11:48 - Lars Ginnerup
Altså, jeg bekymrer mig meget lidt for denne gruppe pga. jeres fortælletalent. Lisbeth, jeg forsøger blot at kommunikere hurtigt og effektivt. Jeg kunne ligesågodt have refereret til noget helt andet unævneligt!
11:48 - John K. Christiansen (Re: 11:47 - Lisbeth Munkager 'enig endvidere har vi en glimrende arbejdsfordeling og selv ...')
Ok - men vi peger måske på - at når det spidser til, kan det være en fordel at få sat nogle skibe i søen - dvs lade flere både (forslag/temaer:læs: afsnit i projektet) forlade kysten - og få aftestet om de er bæredygtige, holder vand - eller er nogle plimsollere
11:49 - Martin Aabak
Jeg har mistet tråden. Så jeg spinder en ny. Hvilken kvaliteter er der i en god proces?
11:49 - Madeleine Wirenfeldt
vi vil gerne høre det unævnelige...
11:49 - Lars Ginnerup
For mig er spørgsmålet, hvordan man med fordel vha. CSCW kan skabe en dynamisk videndeling også omkring selve videnregnskabet!
11:49 - Lisbeth Munkager
vi har tillid til at vi får skabt en fantastisk plimsoller i alle tilfælde viden om hvad der duer og ikke duer og vi tester på egen krop på livet løs
11:50 - Lars Ginnerup
Det unævnelige er ikke for børn, Madeleine
11:50 - John K. Christiansen (Re: 11:49 - Lars Ginnerup 'For mig er srgslet, hvordan man med fordel vha. CSCW...')
Jeg trode gruppen her ville være kreative omkring VR designet - eller hur?
11:50 - Martin Aabak (Re: 11:50 - Lars Ginnerup 'Det unævnelige er ikke for børn, Madeleine...')
Sig´ det så
11:50 - Lars Ginnerup
Kvaliteterne i en god proces afhænger af kontekstet, men for mig er det i forretningsverdenen speed. speed is better than perfection.
11:51 - Marianne Blaedel Karlshoej
Vi har eksperimenteret en del med brugen af Interwise til løsning af vores opgave - her mangler vi at reflektere. Vi kan helt sikkert hente viden fra vores egen proces i Interwise som vi kan lægge ind i et nyt narrativ i narrativet.
11:51 - Lisbeth Munkager
nu er niveauet sgu for højt for mig
11:51 - Madeleine Wirenfeldt
Jo men vil bare vægte VR som eksempel og gå mere efter processen efter hvad vi har været "udsat" for idag
11:52 - Martin Aabak (Re: 11:50 - Lars Ginnerup 'Kvaliteterne i en god proces afhænger af kontekstet, men for...')
Enig!
11:52 - John K. Christiansen (Re: 11:50 - Lars Ginnerup 'Kvaliteterne i en god proces afnger af kontekstet, men for...')
andre ville sige, at processen skal være fokuseret på læring og målrettethed - dvs "styret" med under hensyntagen til hvad der er behov for. Hvordan ved man hvad der er behov for - det afhænger af narrativet man har købt sig ind på
11:53 - John K. Christiansen (Re: 11:51 - Madeleine Wirenfeldt 'Jo men vil bare gte VR som eksempel og ...')
Fint
11:53 - Martin Aabak (Re: 11:52 - John K. Christiansen 'andre ville sige, at processen skal være fokuseret på læring...')
Ja der synes jo´ at være stor fare fr for meget energi bliver brandt af uden nytte
11:55 - John K. Christiansen
Er I med - er det Ss problemer??
12:00 - Martin Aabak
jeg bliver smidt af hele tiden?? Og systemet køre MEGET langsomt!
Recent Comments